Velmi mnoho hráčů se neustále všude vyptává a pátrá po tom, jaké vlohy jsou nejlepší, jaké by si měli aktivovat, jaké jsou neúčinnější a s jakými budou neustále vyhrávat. Někdo řekne, že nejlepší vloha Moloch, jiný zase Velká slavnost a další klidně Mlha vědomí. Čert, aby se v tom vyznal. My sice nemáme rohy, kopyto či ocas, ale vyznáme se v tom také.

 
     
 

Abys pronikl do tajemství a fungování Vloh, musíš předně vědět, co ve hře o vítězství rozhoduje a jak hra funguje. Pokud jsi už přečetl pár stránek tohoto webu, víš, že tou věcí jsou bojové modifikátory (modifikátory) a měl bys i vědět, jaký je význam základního a bonusového modifikátoru (vztah).

 
     
   
     
 

Shrňme, co víme a co je podstatné:

 
     
 
  • Každý boj probíhá na 10 kol a v každém kole je limitovaný počet útoků (zásahů).

  • Vlohy podle použití jsou AKTIVNÍ A PASIVNÍ. Aktivní účinkují v boji jen několik kol, pasivní ve všech kolech. Dále můžeme dělit Vlohy na bojové, které ovlivňují modifikátory, a pomocné nebojové, které léčí, urychlují obnovu, prodlužují efekty, apod. (Vítězný spěch, Zloděj many, Rychlý návrat, Železná vůle života, Zdroj života).

  • Aktivovaných lze mít maximálně 33 Vloh16 AKTIVNÍCH VLOH (tedy klidně pro každé kolo) nebo maximálně 32 PASIVNÍCH VLOH, případně je můžeš kombinovat.

  • Vlohy podle bonusů jsou bojové a nebojové, které nepomáhají v boji přímo (např. Zdroj života, Zloděj many, Železná vůle života, Vítězný spěch).

  • O vítězství v boji rozhodují Bojové modifikátory POŠKOZENÍ, ŠANCE NA ZÁSAH a ŠANCE. Poškození určuje velikost zranění jednoho útoku (zásahu), Šance na zásah určuje, jestli se útok zdaří, a Šance ovlivňuje, jestli se v kole spustí některá tvoje Aktivní vloha. Tvým cílem tedy je mít především bojový modifikátor Šance na zásah co největší.

  • Největší bonus Poškození u PASIVNÍ VLOHY je 60, největší bonus Poškození u AKTIVNÍ VLOHY je 60 na 2 kola nebo 48 na 3 kola.

  • Největší bonus Šance na zásah u PASIVNÍ VLOHY je 6, největší bonus Šance na zásah u AKTIVNÍ VLOHY je 20 na 3 kola.

  • Postavení a význam základního a bonusového modifikátoru vychází ze vzorce pro výpočet bojového modifikátoru. Bonusový modifikátor se totiž na rozdíl od základního násobí koeficientem poměru tvých a soupeřových statů. Z toho vyplývá zjednodušeně pomůcka pro rozhodování, která vloha je lepší - jestli ta se základním modifikátorem nebo bonusovým. Při přibližně stejných statech (bojových, nikoliv mírových) je bonusový modifikátor využit pouze z 50 %. Takže + 12 Bonusového Poškození není lepší než + 6 Základního poškození, ale jsou na tom přibližně stejně. 

  • Pokud umíš číst v Detailních kolech boje ve zprávě po boji, vybírej Vlohy, které posílí tvé bojové modifikátory nebo sníží soupeřovy, aby je neměl nad 100 %.

  • Vlohy Prokletí, Smrtelná záře, Stínové kosti, Stínový krok, Vítr smrti a Žrout duše jsou specifické Vlohy, protože jsou spojené s Příběhem v Hospodě. Každá z nich se váže na konkrétní hlášku z Příběhu. Pokud je nemáš aktivované, tyto hlášky se ti v Příběhu nebudou objevovat.

 
     

     
  Takže, co se dá s těmito znalostmi dělat a co z nich vyplývá:  
     
 
  1. Vlohy, Aspekty, vybavení atd., prostě všechno se sestavuje vždy podle nepřítele! Navíc nikdy nebudeš vyhrát proti všem! Kdo tvrdí ano, nic o hře neví. Hra je totiž naprogramovaná na protiklady a nikdy nemůžeš mít ve hře vše a všechny možnosti v jednu chvíli. Můžeš sice střídat a vyměňovat vybavení i ostatní věci podle toho na koho útočíš, ale jednodušší je s ním uzavřít mír a soustředit se na ostatní hráče. Vyhrát nade všemi můžeš jedině tehdy, pokud ostatní hru neumí a nedovedou se bránit!

  2. Než vybereš konkrétní Vlohy, je třeba se rozmyslet a ujasnit si, jestli budeš chtít používat pomocné nebojové Pasivní vlohy, které léčí, urychlují obnovu, prodlužují efekty (Vítězný spěch, Zloděj many, Rychlý návrat, Železná vůle života, Zdroj života) nebo jsou potřebné pro Příběh v Hospodě (Prokletí, Smrtelná záře, Stínové kosti, Stínový krok, Vítr smrti a Žrout duše). Výběr nebojových vloh ti totiž zabírá místo pro mnohem silnější bojové Vlohy. Je to jen a jen na tobě a záleží to na stylu tvé hry, jestli často lovíš opačnou rasu, sbíráš Manu a tak. Vlohy kvůli hláškám v Příběhu ale oželet klidně můžeš, i tak je hlášek v Příběhu dost. 

  3. Aktivovaných Vloh můžeš mít 33 a jedna z nich je automaticky obsazená od začátku (Aktivní vloha Dvojitá zásah). Většina bojových Vloh upravuje modifikátor Poškození, sedmnáct pak pouze Šanci na zásah a šest jen Šanci (u vloh uvedeno pod názvem VLOHU). Z toho jasně vyplývá význam a důležitost každé skupiny.

  4. Ze znalosti bojových modifikátorů vyplývá, že je třeba mít co největší bojový modifikátor Šance na zásah, nejlépe více jak 100 %.  Nikoliv ale na úkor modifikátoru Poškození! To by ses sice pokaždé trefil, ale Poškození by bylo malé. Proto je třeba volit střední cestu - udržet si šanci na zásah kolem 85 - 90 % a přitom zbytek dát do Poškození.

  5. Pokud máš naprostou jistotu, že tvůj bojový modifikátor ŠANCE bude vždy a u všech soupeřů větší jak 100 %, je nejvýhodnější a nejlepší vybrat si 10 nejsilnějších Aktivních vloh (víc nemá cenu, protože je jen 10 kol). Aktivní vlohy jsou silnější než Pasivní, vzájemně se navíc budou v kolech boje překrývat, podporovat a kombinovat a v každém kole bude spuštěna stoprocentně jedna z nich. K posílení jejich účinků je pak dobré si k nim vybrat všechny Pasivní vlohy přidávající další útok (Princ temnoty, Vládce noci).

  6. Nyní stručně vysvětlení k tomu, který modifikátor je lepší - jestli +základní nebo +bonusový (podrobnější najdeš tady). Základní modifikátor se započítává celý, bonusový pouze cca polovinou, protože je ovlivňován tvými a soupeřovými staty. Takže +6 základní a +12 bonusový jsou si rovny a ani jeden není zjednodušeně řečeno lepší nebo horší. Pokud máš staty ovlivňující modifikátory o něco lepší než soupeř, je výhodnější zvolit bonusový +12, protože čím větší bude kladný odstup tvého statu a jeho opačného u soupeře (např. ty Síla a on Výdrž), potom výsledný započítávaný bonusový modifikátor bude větší jak 6, a bude tedy lepší jak volba +6 základní modifikátor. Když ale budeš mít stat horší než soupeř, je lepší zvolit +6 základní. V případě volby mezi +12 základní a +12 bonusový, je lepší +12 základní, protože výsledný započítávaný bonusový modifikátor bude 6. V případě volby mezi +12 základní a +24 bonusový, je v případě lepších tvých statů výhodnější +24 bonusový, při horších statech zase +12 základní. A to platí vždy! V případě volby mezi +18 základní a +24 bonusový, je jednoznačně lepší +18 základní, protože výsledný započítávaný bonusový modifikátor bude pouze 12.

  7. Teď se znovu vrátíme k často se objevujícím hádkám, co je lepší -  Aktivní vloha nebo Pasivní vloha a porovnejme porovnatelné hodnoty. Ten, kdo umí alespoň trochu přemýšlet, už zná odpověď sám. Aktivní vloha je jen na několik kol, Pasivní trvale. Při výběru mezi nimi to chce papír a tužku. Ukažme si to na příkladu dvou nejsilnějších Aktivních vlohách (Průhlednost a Velká slavnost) a dvou nejsilnějších Pasivních (Pán masa a Železná kůže). Průhlednost má 60 bonusového poškození na 2 kola, Velká slavnost 48 bonusového poškození na 3 kola. Pán masa má 60 bonusového poškození ve všech kolech a Železná kůže 24 ve všech kolech. Kdyby v každém kole boje byl jen jeden útok (pro zjednodušení příkladu), za celý boj Průhlednost ubere (60 x 2)/2, tedy 60 zdraví, Velká slavnost (48 x 3)/2, tedy 72 zdraví, Pán masa ubere (60 x 10)/2, tedy 300, a Železná kůže (24 x 10)/2, tedy 120. Co dodávat víc. V tomto případě je jednoznačně lepší volit Pasivní Vlohy. Proto, než se rozhodneš mezi Pasivní a Aktivní, spočítej si jejich dopad. Navíc u Aktivní vlohy, pokud nebudeš mít Šanci větší jak 100 %, nebudeš mít ani jistotu, že se ti spustí.

  8. Poslední věcí a hlediskem, které je potřeba při výběru promyslet je, jestli aktivovat některé Vlohy, které snižují protivníkovy modifikátory. Tady je potřeba se rozhodnout podle aktuální zprávy z boje, konkrétně z Detailních kol boje. Například pokud má soupeř modifikátor Šance na zásah větší jak 100 %, a tedy se do tebe pokaždé trefí, je dobré mu ho snížit pod stovku a tím vyrovnat šance. Podobně je tomu i s Poškozením.